Siirry pääsisältöön

Hallitus kaatui sote-seinään, mitä nyt?

Pimeänä marraskuun yönä 2015 kokoomus ja keskusta tekivät lehmänkaupan. Toinen sai 18 maakuntaa ja toinen markkinamallin, eli ns. valinnanvapauden. Parlamentaarinen valmistelu ja sosiaali- ja terveysuudistuksen alkuperäiset tavoitteet (palveluiden saatavuuden parantaminen, perusterveydenhuollon vahvistaminen ja terveyserojen kaventaminen) heitettiin romukoppaan. Ihmisten tarpeet ja perustuslailliset oikeudet jäivät terveysbisneksen voitontavoittelun ja valtapelin jalkoihin.

Mammuttiuudistus eteni kuin höyryjuna, kunnes sen perustuslaillisuutta ryhdyttiin tarkastelemaan. Sote-seinä tuli vastaan kesäkuussa 2017, kun perustuslakivaliokunta esitti, että valinnanvapaus palautetaan valtioneuvoston valmisteltavaksi. Samoihin aikoihin hallituspuolue Perussuomalaiset hajosi. Siniset jäivät hallitukseen ja Perussuomalaiset siirtyivät oppositioon. Kaiken tämän keskellä pääministeri Juha Sipilä (kesk.) ilmoitti pyytävänsä hallituksen eroa. Aiemmin hän oli vilauttanut eroa marraskuussa 2015. Toisella kerralla pääministeri pääsi eroaikeissaan niin pitkälle, että hän lensi yksityiskoneella presidenttiä tapaamaan, mutta päätyi polttamaan erokirjeen saunassa. Uusi hallitus jatkoi taivaltaan ja mammuttiuudistusta rakennettiin. Perustuslakivaliokunnan esitykset eivät saaneet riittävästi painoarvoa. Kiire oli kova. Maakuntavaaleja kaavailtiin jo syksylle 2018.

Pian selvisi, että maakuntavaaleja ei tule syksyllä, mutta ehkä keväällä 2019. Sote törmäsi helmikuun lopussa 2019 taas perustuslakiin. Epätoivoisesti ja epäasiallisesti hallitus, erityisesti keskusta, yritti viedä uudistusta eteenpäin, perustuslaista piittaamatta. Pian kaikille oli selvää, että tämä sote ei mene maaliin. Niinpä, viisi viikkoa ennen eduskuntavaaleja, pääministeri Sipilä päätti hajoittaa hallituksen. Ilmeisesti siksi, että Keskusta voisi vielä ennen vaaleja esitellä “oman” sote-mallinsa, ja yrittää pestä kätensä lehmänkaupoilta, jotka tehtiin 2015. Tasavallan presidentti myönsi tällä kertaa hallitukselle eron ja nyt Suomessa ei ole poliittista hallitusta. Se on vastuutonta. Onneksi 14. päivän huhtikuuta suomalaiset valitsevat uudet päättäjät eduskuntaan, jotka sitten muodostavat uuden hallituksen.

Näiden uusien päättäjien on kyettävä tarttumaan niihin ongelmiin, joita meillä on sosiaali- ja terveydenhuollossa, vanhustenhoidossa ja sosiaaliturvassa. Vaikka maamme terveydenhuolto ja erityisesti sairaalat saavat toistuvasti hyvät arviot kansainvälisissä vertailuissa, on syytä muistaa, että on monia epäkohtia, jotka on syytä korjata. Suurimmat epäkohdat liittyvät perusterveydenhuoltoon ja siellä erityisesti lääkärille pääsyyn. Toinen samanlainen pullonkaula on hammaslääkärille pääsy. Suomi tarvitsee hoitotakuun, jonka mukaan kiireettömään hoitoon pääsee viikon kuluessa. Lisäksi perusterveydenhoitoa on vahvistettava palkkaamalla tuhat lääkäriä tai hoitajaa lisää. Tämän lisäyksen kustannukset ovat noin 200 miljoonaa euroa vuodessa, eli saman verran kuin Keskustan, Kokoomuksen ja Sinisten hallitus on satsannut sote-uudistuksen valinnanvapauskokeiluihin. Politiikka on tahtoa ja arvoja. Päätöksentekoon tarvitaan enemmän sydäntä.

Anette Karlsson


Tämän blogin suosituimmat tekstit

Puheenvuoro: Suomen vesistöt EIVÄT ole vihreän siirtymän kaatopaikkoja KAA 5/2025

Arvoisa puhemies, Ärade talman Suomen vesistöt ovat meille suomalaisille sydämen asia. Lähivesistöt – järvet, joet ja rannikko – ovat monille tärkeintä lähiluontoa . Silti monin paikoin vedet voivat huonosti – Itämeri ja monet joet ovat rehevöityneet ja erinomaisessa kunnossa olevia vesistöjä on enää vähän. Ei siis ihme, että ihmiset ovat huolissaan. Kansalaisaloite, jonka yli 50 000 suomalaista on allekirjoittanut, ei ole turha huuto vaan tärkeä keskustelun avaus. Kahden pienen lapsen äitinä tämä koskettaa minua henkilökohtaisesti. Haluan, että lapsillamme ja lapsenlapsillamme on mahdollisuus uida kirkkaissa vesissä ja kokea puhdas luonto kaikkialla Suomessa. Me tiedämme, että vihreän siirtymän investointeja tarvitaan – kaivoksia, akkumateriaalitehtaita ja muuta uutta teollisuutta. Vihreää siirtymää ei kuitenkaan voi edistää, jos se romuttaa vesistömme. Samalla täytyy myöntää, että kaikki investoinnit kuormittavat luontoa. Nyt on löydettävä ratkaisut, jotka aiheuttavat mahdollis...

Kolumni: Edunvalvontavaltuutus kuntoon

Minulla on tapana kuunnella kuntoillessa musiikin sijaan webinaareja ja podcasteja. Usein koen ne rentouttaviksi, mutta nyt kuulemani sai minut pysähtymään hetkeksi. Aiheena oli edunvalvontavaltuutus ja tajusin, että asia ei ole järjestyksessä. Olin aina ajatellut olevani hyvin valmistautunut erilaisiin tilanteisiin, mutta tulevaan sairauteen tai onnettomuuteen valmistautuminen ei ole ensimmäisenä mielessä. Toki minulla on tavanomaiset vakuutukset, mutta vähemmälle pohdinnalle oli jäänyt mitä tapahtuu, jos en itse kykenisi hoitamaan asioitani. Nyt olen päättänyt tehdä itselleni edunvalvontavaltuutuksen. Edunvalvontavaltuutus on oikeudellinen asiakirja, jolla valtuutetaan toinen ihminen hoitamaan omat asiat, silloin kun ei itse siihen pysty. Esimerkiksi vakava liikenneonnettomuus tai sairaus voi johtaa oman päätöksentekokyvyn katoamiseen. Haluan, että läheinen ihminen voi siinä tilanteessa hoitaa asioitani ilman holhoustoimilain mukaista byrokraattista ja kallista prosessia. Omassa edun...

Kolumni: Miten käy arvokkaalle järjestötoiminnalle?

Suomi on yhdistysten luvattu maa - mutta onko asia todella näin? Siinä missä Ranskassa kansalaiset edistävät tavoitteitaan ryhtymällä lakkoon tai lähtemällä kaduille, Suomessa kansalaisyhteiskunta on pitkälti järjestäytynyt yhdistyksiin. Katsomalla yhdistysten tilaa ja tunnelmia voidaankin sanoa paljon siitä, mitä suomalaiselle kansalaisyhteiskunnalle kuuluu. Tällä hetkellä näkymät eivät ole valoisat, sillä järjestötoiminta muuttuu entistä enemmän ammatilliseksi toiminnaksi ja vahvasti valtion, hyvinvointialueiden ja kuntien ohjaamaksi toiminnaksi. Järjestöjen toiminnan ammattimaistuminen ja tehostuminen ei ole itsessään huono asia. On kuitenkin huolestuttava kehityssuunta, jos järjestöt ajautuvat entistä enemmän julkisen sektorin palveluntuottajiksi tai yksityisten yritysten logiikalla toimiviksi toimijoiksi. Silloin järjestöjen luonne yhteiskunnallista muutosta ja uusia avauksia tekevinä toimijoina uhkaa heikentyä. Jos kansalaiset eivät enää kohtaa järjestötoiminnassa vaan ne pyörivä...