Siirry pääsisältöön

Itä-Uusimaa mukaan kehitykseen

Helsingin ja Tampereen pormestarit kiirehtivät (YLE 10.1.) niin sanotun lentoradan rakentamista. VR:n ja Finnairin toimitusjohtajat ovat pormestareiden kanssa samoilla linjoilla. Lentorata yhdistäisi Helsingin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman pääradalle Keravan kohdalla ja siitä koko kasvukäytävälle. Matka lentokentältä Helsinkiin taittuisi 12 minuutissa. Rata kulkisi lähes kokonaan tunnelissa ja se maksaisi noin miljardin. Kyseinen hanke on tärkeä myös meille itäuusmaalaisille, sillä se on osa niin sanottua itäistä rantarataa.

Helsinki-Pietari rautatieyhteyttä on selvitetty vuonna 2008 ja ratayhteyttä on selvitetty tarkemmin Uudenmaan maakunnan alueella (Pasila-Lentoasema-Porvoo) vuonna 2013. Kyseisten selvitysten mukaan itäinen rantarata liittyisi pääradalle Keravalla ja Suomen rajalle rata kulkisi Kouvolan tai Luumäen kautta. Kustannus olisi noin kaksi miljardia euroa. Itä-Uusmaalaisten kuntien tulee tehdä yhteisrintamassa töitä alueelle tärkeän ratahankkeen edistämiseksi.

Uutta maakuntakaavaa valmistellaan ja se tulee lausunnoille helmikuussa. Silloin on erityisen tärkeää, että kaikki itäuusmaalaiset päättäjät toimivat sen puolesta, että ratavaraus säilyy kaavassa myös jatkossa. Meidän on toimittava aktiivisesti sen puolesta, että itäinen rantarata saataisiin seuraavan hallituksen ohjelmaan. Helsinki-Tallinna-rautatietunnelin toteuttamismahdollisuuksia selvitetään jo EU-rahoituksen turvin. Itäisen rantaradan osalta tulisi tehdä samanlainen selvitys. Itä-Uusimaa on saatava kasvun ja kehityksen tielle.

Anette Karlsson



Kirjoitus on julkaistu 12.1.2018 Loviisan Sanomissa.