Siirry pääsisältöön

Maakunnat ovat tulossa?

Maakuntavaalit järjestetään kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen (kesk.) ja valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan tammikuussa 2018. He eivät näe mitään syytä siirtää vaaleja myöhemmäksi. Maakuntalainsäädäntöä sekä sosiaali- ja terveysuudistusta valmistellaan eduskunnassa vauhdilla, niin että kaikki saataisiin valmiiksi kesään 2017 mennessä, jotta maakuntavaalien suunnitellusta aikataulusta voidaan pitää kiinni. Monet asiantuntijat ovat arvioineet, että aikataulu on liian tiukka. Erityisesti ns. valinnanvapauspaketti saattaa kohdata perustuslaillisia ongelmia. Siinä tapauksessa on mahdollista, että uudistus tehdään nyt, mutta ilman ns. valinnanvapauspakettia.
Eduskunnassa löytyy melko laaja yhteisymmärrys siitä, että sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen tulisi siirtää leveämmille hartioille. Huolta sen sijaan herättää mm. hallituksen kaavailema markkinavetoinen laaja valinnanvapaus, maakuntien valtiolta tuleva rahoitus  ja 3 miljardin euron säästötavoitteet sekä julkisten toimijoiden pakkoyhtiöittäminen. Myös ensihoidon muutokset herättävät huolta. Nykyään ambulanssien ajoajat perustuvat minuutteihin – kiireellisissä tapauksissa ambulanssin pitää ehtiä potilaan luo pääosin kahdeksassa tai 15 minuutissa. Nyt sairaanhoitopiiri määrittelee, kuinka suuri osa alueen väestä pitää näiden elintärkeiden minuuttien sisällä tavoittaa. Nykyjärjestelmä ei ole ongelmaton, mutta jatkossa laissa määriteltyä aikarajaa ei olisi olemassa. Maakunta saisi itse määritellä aikarajat, joiden sisällä alueen väestöstä pitää tavoittaa 50 tai 90 prosenttia. Kun lainsäädäntö ei velvoita mitään, pelkona on, että maakunnat voivat määritellä hyvinkin pitkiä aikoja.
Säästötavoitteet voivat pakottaa maakunnat tekemään ratkaisuja, jotka eivät ole kestäviä ja pitkällä tähtäimellä kannattavia. Hallituksen kaavailema rahoitusmalli antaa ministeriölle oikeuden kontrolloida mihin maakunta käyttää rahaa ja mistä se säästää. Maakunnilla tulisi olla verotusoikeus, jotta niillä olisi aito mahdollisuus tehdä itsenäisiä päätöksiä. Valtion tiukka taloudellinen kontrolli voi johtaa mm. siihen, että palvelut siirtyvät kauas pienillä paikkakunnilla asuvien luota.
Pääkaupunkiseudun ulkopuolisille alueille, kuten Itä-Uudellemaalle on tärkeää saada maakuntavaltuustoon aktiivisia edustajia, joiden puolueilla on uudessa maakuntavaltuustossa iso ryhmä, jotta oman alueen edunvalvonta olisi mahdollisimman vaikuttavaa. Millainen sairaala ja terveyskeskus meillä on tulevaisuudessa? Kuka hoitaa ikäihmiset ja miten lastensuojelu toimii? Kuinka nopeasti ambulanssi tulee kun on hätä? Monet meille elintärkeät palvelut siirtyvät maakuntien vastuulle ja siksi alueen ääni on saatava vahvasti kuuluviin.
Anette Karlsson
Kirjoitus on julkaistu 5.6.2017 Uusimaassa.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Puheenvuoro: Suomen vesistöt EIVÄT ole vihreän siirtymän kaatopaikkoja KAA 5/2025

Arvoisa puhemies, Ärade talman Suomen vesistöt ovat meille suomalaisille sydämen asia. Lähivesistöt – järvet, joet ja rannikko – ovat monille tärkeintä lähiluontoa . Silti monin paikoin vedet voivat huonosti – Itämeri ja monet joet ovat rehevöityneet ja erinomaisessa kunnossa olevia vesistöjä on enää vähän. Ei siis ihme, että ihmiset ovat huolissaan. Kansalaisaloite, jonka yli 50 000 suomalaista on allekirjoittanut, ei ole turha huuto vaan tärkeä keskustelun avaus. Kahden pienen lapsen äitinä tämä koskettaa minua henkilökohtaisesti. Haluan, että lapsillamme ja lapsenlapsillamme on mahdollisuus uida kirkkaissa vesissä ja kokea puhdas luonto kaikkialla Suomessa. Me tiedämme, että vihreän siirtymän investointeja tarvitaan – kaivoksia, akkumateriaalitehtaita ja muuta uutta teollisuutta. Vihreää siirtymää ei kuitenkaan voi edistää, jos se romuttaa vesistömme. Samalla täytyy myöntää, että kaikki investoinnit kuormittavat luontoa. Nyt on löydettävä ratkaisut, jotka aiheuttavat mahdollis...

Kolumni: Edunvalvontavaltuutus kuntoon

Minulla on tapana kuunnella kuntoillessa musiikin sijaan webinaareja ja podcasteja. Usein koen ne rentouttaviksi, mutta nyt kuulemani sai minut pysähtymään hetkeksi. Aiheena oli edunvalvontavaltuutus ja tajusin, että asia ei ole järjestyksessä. Olin aina ajatellut olevani hyvin valmistautunut erilaisiin tilanteisiin, mutta tulevaan sairauteen tai onnettomuuteen valmistautuminen ei ole ensimmäisenä mielessä. Toki minulla on tavanomaiset vakuutukset, mutta vähemmälle pohdinnalle oli jäänyt mitä tapahtuu, jos en itse kykenisi hoitamaan asioitani. Nyt olen päättänyt tehdä itselleni edunvalvontavaltuutuksen. Edunvalvontavaltuutus on oikeudellinen asiakirja, jolla valtuutetaan toinen ihminen hoitamaan omat asiat, silloin kun ei itse siihen pysty. Esimerkiksi vakava liikenneonnettomuus tai sairaus voi johtaa oman päätöksentekokyvyn katoamiseen. Haluan, että läheinen ihminen voi siinä tilanteessa hoitaa asioitani ilman holhoustoimilain mukaista byrokraattista ja kallista prosessia. Omassa edun...

Kolumni: Miten käy arvokkaalle järjestötoiminnalle?

Suomi on yhdistysten luvattu maa - mutta onko asia todella näin? Siinä missä Ranskassa kansalaiset edistävät tavoitteitaan ryhtymällä lakkoon tai lähtemällä kaduille, Suomessa kansalaisyhteiskunta on pitkälti järjestäytynyt yhdistyksiin. Katsomalla yhdistysten tilaa ja tunnelmia voidaankin sanoa paljon siitä, mitä suomalaiselle kansalaisyhteiskunnalle kuuluu. Tällä hetkellä näkymät eivät ole valoisat, sillä järjestötoiminta muuttuu entistä enemmän ammatilliseksi toiminnaksi ja vahvasti valtion, hyvinvointialueiden ja kuntien ohjaamaksi toiminnaksi. Järjestöjen toiminnan ammattimaistuminen ja tehostuminen ei ole itsessään huono asia. On kuitenkin huolestuttava kehityssuunta, jos järjestöt ajautuvat entistä enemmän julkisen sektorin palveluntuottajiksi tai yksityisten yritysten logiikalla toimiviksi toimijoiksi. Silloin järjestöjen luonne yhteiskunnallista muutosta ja uusia avauksia tekevinä toimijoina uhkaa heikentyä. Jos kansalaiset eivät enää kohtaa järjestötoiminnassa vaan ne pyörivä...