Siirry pääsisältöön

Itärata vai rantarata?

Viime aikoina erityistä kiinnostusta on osoitettu niin sanotun itäradan suuntaan, joka kulkisi pääkaupunkiseudulta Porvoon (ja Koskenkylän) kautta Kouvolaan. Sitä ennen on puhuttu paljon niin sanotusta itäisestä rantaradasta, joka kulkisi pääkaupunkiseudulta tai Keravalta Porvoon ja Loviisan kautta Kotkaan. Liikenne- ja viestintäministeriö tekee tämän vuoden aikana selvityksen ns. itäradan kustannuksista, mahdollisesta aikataulusta ja yhteistyökumppaneista. Selvitys ei sisällä Kotkaan linjattavaa vaihtoehtoa tai Tikkurilasta lähtevää vaihtoehtoa.

Ratahallintokeskus julkaisi esiselvityksen Helsinki-Pietari-rautatieyhteyden kehittämisestä jo vuonna 2008. Selvityksessä tutkittiin sekä itärataa että rantarataa. Silloin Kouvolan vaihtoehdon arvioitiin mahdollistavat Porvoon taajamajunaliikenteen aloittamisen ja kustannusarvio oli noin 880 miljoonaa euroa. Kotka vaihtoehto mahdollistaisi taajamaajunaliikenteen Porvooseen ja jonkin verran Kotkaan saakka (pysäkki Loviisassa) ja sen kustannusarvio oli noin 1 230 miljoonaa euroa.

Selvityksessä todetaan, että Kouvolaan linjattu vaihtoehto parantaa Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan yhteyksiä koko Itä-Suomeen ja Venäjälle. Yhteys vaikuttaa erityisesti Vuosaaren, Kilpilahden ja Loviisan satamien kuljetusreitteihin. Kotkaan linjattu vaihtoehto parantaa Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan sekä Kotka–Hamina-vyöhykkeen yhteyksiä Karjalanradan suuntaan ja Venäjälle. Raportin johtopäätös oli, että Kotkaan linjattu vaihtoehto tukee hyvin nykyistä aluerakennetta ja luo uutta kehittämispotentiaalia. Ympäristövaikutukset olivat kuitenkin suuremmat tässä vaihtoehdossa, koska rata kulkisi useiden natura- ja pohjavesialuiden läpi. Kouvolaan linjattu vaihtoehto ei selvityksen mukaan palvele hyvin Etelä-Suomen tunnistettuja kehittämiskäytäviä, mutta sen ympäristövaikutukset olisivat pienemmät, koska rata ylittäisi vain yhden pohjavesialueen ja maakunnallisen luontokohteen.

Viimeisten vuosien aikana Rantaratatoimikunta on tehnyt aktiivisesti töitä itäisen rantaradan edistämiseksi. Toimikunta on tavannut liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.), keskustellut Venäjän suurlähetystön kanssa yhteistyömahdollisuuksista sekä esitellyt hanketta kansanedustajille yhdessä Uudenmaan liiton kanssa. Kyseessä on iso investointi ja on ymmärrettävää, että hankkeen edistäminen vie aikaa. On hienoa, että kiinnostusta asiaa kohtaan on taas paljon, mutta nyt olisi järkevämpää päivittää vuoden 2008 selvitys sen sijaan, että tehdään selvitys pelkästään Kouvolaan linjattavasta vaihtoehdosta. Olen samaa mieltä kansanedustaja Mikaela Nylanderin (r.) kanssa siitä, että jos ministeriö ei tätä selvitystä tee, tulisi meidän itäuusmaalaisten se tehdä. Meidän pitää tehdä hartiavoimin töitä sen eteen, että itään suuntaava rata saadaan mukaan seuraavaan hallitusohjelmaan.

Anette Karlsson


Rantaratatoimikunnan jäsen


Kirjoitus on julkaistu 3.10.2018 Itäväylässä.


Tämän blogin suosituimmat tekstit

Puheenvuoro: Suomen vesistöt EIVÄT ole vihreän siirtymän kaatopaikkoja KAA 5/2025

Arvoisa puhemies, Ärade talman Suomen vesistöt ovat meille suomalaisille sydämen asia. Lähivesistöt – järvet, joet ja rannikko – ovat monille tärkeintä lähiluontoa . Silti monin paikoin vedet voivat huonosti – Itämeri ja monet joet ovat rehevöityneet ja erinomaisessa kunnossa olevia vesistöjä on enää vähän. Ei siis ihme, että ihmiset ovat huolissaan. Kansalaisaloite, jonka yli 50 000 suomalaista on allekirjoittanut, ei ole turha huuto vaan tärkeä keskustelun avaus. Kahden pienen lapsen äitinä tämä koskettaa minua henkilökohtaisesti. Haluan, että lapsillamme ja lapsenlapsillamme on mahdollisuus uida kirkkaissa vesissä ja kokea puhdas luonto kaikkialla Suomessa. Me tiedämme, että vihreän siirtymän investointeja tarvitaan – kaivoksia, akkumateriaalitehtaita ja muuta uutta teollisuutta. Vihreää siirtymää ei kuitenkaan voi edistää, jos se romuttaa vesistömme. Samalla täytyy myöntää, että kaikki investoinnit kuormittavat luontoa. Nyt on löydettävä ratkaisut, jotka aiheuttavat mahdollis...

Kolumni: Edunvalvontavaltuutus kuntoon

Minulla on tapana kuunnella kuntoillessa musiikin sijaan webinaareja ja podcasteja. Usein koen ne rentouttaviksi, mutta nyt kuulemani sai minut pysähtymään hetkeksi. Aiheena oli edunvalvontavaltuutus ja tajusin, että asia ei ole järjestyksessä. Olin aina ajatellut olevani hyvin valmistautunut erilaisiin tilanteisiin, mutta tulevaan sairauteen tai onnettomuuteen valmistautuminen ei ole ensimmäisenä mielessä. Toki minulla on tavanomaiset vakuutukset, mutta vähemmälle pohdinnalle oli jäänyt mitä tapahtuu, jos en itse kykenisi hoitamaan asioitani. Nyt olen päättänyt tehdä itselleni edunvalvontavaltuutuksen. Edunvalvontavaltuutus on oikeudellinen asiakirja, jolla valtuutetaan toinen ihminen hoitamaan omat asiat, silloin kun ei itse siihen pysty. Esimerkiksi vakava liikenneonnettomuus tai sairaus voi johtaa oman päätöksentekokyvyn katoamiseen. Haluan, että läheinen ihminen voi siinä tilanteessa hoitaa asioitani ilman holhoustoimilain mukaista byrokraattista ja kallista prosessia. Omassa edun...

Kolumni: Rohkeilla kokeiluilla parempaa palvelua

Viime aikoina on puhuttu paljon digitalisaatiosta ja terveysteknologian tuomista muutoksista sosiaali- ja terveyssektorille. Tiedän, että teknologia pelottaa monia – joskus myös minua. Kehitys menee niin nopeasti eteenpäin, että vaikka olenkin melko nuori, on moni asia minullekin uutta ja vaikeaa. On selvää, että sosiaali- ja terveyspalveluissa on varmistettava, että jokainen saa tarvitsemaansa palvelut. Digitön elämä ei ole synonyymi palveluttomalle elämälle. Tämä ei kuitenkaan poissulje uusien mahdollisuuksien kokeilemista. Itseasiassa olen rohkeiden kokeiluiden kannattaja. Rohkeiden kokeiluiden mahdollistaminen on kirjattu Porvoon kaupungin strategiaan ja se tulisi kirjata myös hyvinvointialueen palvelustrategiaan. Toki se olisi voinut olla mukana myös hyvinvointialueen strategiassa, mutta viime vuonna vauhti oli niin kovaa, etten ainakaan itse tajunnut nostaa asiaa esille, kun strategiaa valmisteltiin. Mutta miksi sitten tarvitsemme rohkeita kokeiluja? Mielestäni kokeilut ovat tärk...