Viime aikoina on puhuttu paljon digitalisaatiosta ja terveysteknologian tuomista muutoksista sosiaali- ja terveyssektorille. Tiedän, että teknologia pelottaa monia – joskus myös minua. Kehitys menee niin nopeasti eteenpäin, että vaikka olenkin melko nuori, on moni asia minullekin uutta ja vaikeaa. On selvää, että sosiaali- ja terveyspalveluissa on varmistettava, että jokainen saa tarvitsemaansa palvelut. Digitön elämä ei ole synonyymi palveluttomalle elämälle. Tämä ei kuitenkaan poissulje uusien mahdollisuuksien kokeilemista. Itseasiassa olen rohkeiden kokeiluiden kannattaja.
Rohkeiden kokeiluiden mahdollistaminen on kirjattu Porvoon kaupungin strategiaan ja se tulisi kirjata myös hyvinvointialueen palvelustrategiaan. Toki se olisi voinut olla mukana myös hyvinvointialueen strategiassa, mutta viime vuonna vauhti oli niin kovaa, etten ainakaan itse tajunnut nostaa asiaa esille, kun strategiaa valmisteltiin. Mutta miksi sitten tarvitsemme rohkeita kokeiluja? Mielestäni kokeilut ovat tärkeitä ja varmasti yksi parhaista keinoista parantaa palveluita (tai saada tieto, että idea ei toimi). Kokeilu ei ole epäonnistunut, vaikka lopputuloksena kokeilun kohteena oleva toiminta päättyy. Silloin tiedetään, että uusi idea ei toiminut.
Osallistuin jokin aika sitten mielenkiintoiseen webinaariin, jossa kerrottiin Hidas kassa -kokeilusta. Asiakkailta oli tullut kauppiaalle palautetta, että kassatilanne hermostuttaa. Nyt eri puolella Suomea löytyy kauppoja, joissa on käytössä hidas kanssa, eli kassa, jossa saa asioida omassa tahdissa. Hitaan kassan asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun, mutta yllättävää oli, että myös muut kaupan asiakkaat olivat tyytyväisiä: muiden kassojen nopeus kasvoi ja näin jokainen sai kaupassa toivomaansa palvelua. Hidas kassa on mielestäni inspiroiva esimerkki siitä, kuinka uudet innovaatiot voivat palvella useita ihmisryhmiä. Uskon, että digitaalisilla palveluilla voi olla sama vaikutus sote-sektorin tulevaisuuteen. Kun digiosaavat asiakkaat saadaan pois puhelinjonoista ja terveyskeskusten auloista vapautuu sieltä resursseja heille, jotka eivät digipalveluita osaa tai halua käyttää. Odotan mielenkiinnolla Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen digisotekeskustoiminnan tuomia mahdollisuuksia, sillä tiedän, että moni on sellaista palvelua odottanut. Samalla haluan uskoa, että sen myötä myös muiden palvelut paranevat, kun digikansa siirtyy suuremmissa määrin digipalveluiden käyttäjiksi.
Rohkeiden kokeiluiden mahdollistaminen on kirjattu Porvoon kaupungin strategiaan ja se tulisi kirjata myös hyvinvointialueen palvelustrategiaan. Toki se olisi voinut olla mukana myös hyvinvointialueen strategiassa, mutta viime vuonna vauhti oli niin kovaa, etten ainakaan itse tajunnut nostaa asiaa esille, kun strategiaa valmisteltiin. Mutta miksi sitten tarvitsemme rohkeita kokeiluja? Mielestäni kokeilut ovat tärkeitä ja varmasti yksi parhaista keinoista parantaa palveluita (tai saada tieto, että idea ei toimi). Kokeilu ei ole epäonnistunut, vaikka lopputuloksena kokeilun kohteena oleva toiminta päättyy. Silloin tiedetään, että uusi idea ei toiminut.
Osallistuin jokin aika sitten mielenkiintoiseen webinaariin, jossa kerrottiin Hidas kassa -kokeilusta. Asiakkailta oli tullut kauppiaalle palautetta, että kassatilanne hermostuttaa. Nyt eri puolella Suomea löytyy kauppoja, joissa on käytössä hidas kanssa, eli kassa, jossa saa asioida omassa tahdissa. Hitaan kassan asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun, mutta yllättävää oli, että myös muut kaupan asiakkaat olivat tyytyväisiä: muiden kassojen nopeus kasvoi ja näin jokainen sai kaupassa toivomaansa palvelua. Hidas kassa on mielestäni inspiroiva esimerkki siitä, kuinka uudet innovaatiot voivat palvella useita ihmisryhmiä. Uskon, että digitaalisilla palveluilla voi olla sama vaikutus sote-sektorin tulevaisuuteen. Kun digiosaavat asiakkaat saadaan pois puhelinjonoista ja terveyskeskusten auloista vapautuu sieltä resursseja heille, jotka eivät digipalveluita osaa tai halua käyttää. Odotan mielenkiinnolla Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen digisotekeskustoiminnan tuomia mahdollisuuksia, sillä tiedän, että moni on sellaista palvelua odottanut. Samalla haluan uskoa, että sen myötä myös muiden palvelut paranevat, kun digikansa siirtyy suuremmissa määrin digipalveluiden käyttäjiksi.
Anette Karlsson
Kolumni on julkaistu 11.6.2023 Uusimaassa.