En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Postilta on todellakin tainnut mopo lähteä käsistä. Liljendalissa asuvat isovanhempani saivat perjantain lehdet vasta maanantaina. Moni loviisalainen on viime aikoina kokenut saman. Syy ei ole postinjakajien, jotka kiireellä aikataululla ja alimiehityksellä koittavat saada työt tehtyä. Jakeluhäiriöiden syypää on Postin johto, joka tekee jatkuvasti huonoja ratkaisuja.
Satoja työntekijöitä on potkittu pihalle. Tilannetta on koitettu korjata halvemmalla vuokratyövoimalla, jota ei perehdytetä kunnolla. Ei ihme, ettei mene kuten Strömsössä. Postin johto sai älynväläyksen, nimittäin ruohonleikkuubisneksen. Siinä postinjakajat sitten koittavat saada kirjeet ajoissa perille oikeisiin osoitteisiin trimmatessaan asiakkaiden nurmikot siinä sivussa. Loistoidea, mikseivät sairaalat ja koulut ole keksineet tätä, lääkärit ja opettajat voisivat tauolla käydä trimmaamassa naapuruston nurmikoita.
Eikä homma lopu ruohonleikkuuseen, nyt hoivabisnes otettiin myös kuvioon. Posti osti (10.1.) HR Hoiva Oy:n, joka tuottaa kotihoidon ja henkilökohtaisen avustamisen palveluita kunnille, kuntayhtymille ja yksityisasiakkaille. Postin tiedotteessa kerrotaan, että “Posti on suomalainen yhtiö, joka voi tuottaa luotettavia kotipalveluja maanlaajuisesti.” Toivottavasti palvelut eivät ole yhtä luotettavia kuin yhtiön postinjakelu, sillä siinä tapauksessa 83-vuotias isoäiti saattaisi saada perjantain lääkkeet ja lounaat vasta maanantaina. Milloin omistajaohjauksesta vastaava ministeri, pääministeri Juha Sipilä aikoo puuttua valtionyhtiön Postin järjettömään toimintaan? Eikö olisi jo korkea aika pistää Postin johto vaihtoon ja palata takaisin juurille? Suomalaisilla on oikeus saada postinsa ajoissa ja hoivapalveluita alan ammattilaisilta.
Anette Karlsson
Kirjoitus julkaistu 13.1.2017 Loviisan Sanomissa.