Irvokasta toimintaa, Posti

Valtionyhtiön Postin rajut henkilöstövähennykset ovat irvokkaita aikana, jolloin Suomessa yhteisesti koetetaan löytää kasvua ja työllisyyttä tukevia ratkaisuja. Postin toimenpiteet tekee erityisen oudoksi sen, että jakeluhäiriöitä on jo ennestään paljon johtuen liian vähäisestä henkilökunnan määrästä. Ihmisten luottamus Postiin on heikentynyt ja yhtiö näyttää pyrkivän korjaamaan tilannetta televisiomainosten ja kansalaisille jaettavan paperimainoksen avulla.
Palvelun laatu ei parane kalliilla televisiomainoksilla sekä ympäristön kannalta kyseenalaisilla paperimainoksilla. Kun haluamme lähettää kirjeen ystävälle käytämme Postia, siitä riippumatta olemmeko nähneet mainoksen televisiossa tai emme. Postin epäluotettavuus puolestaan on suurin syy sille, ettei kirjeitä lähetetä. Monessa tapauksessa olen itsekin valinnut kirjeen henkilökohtaisen toimittamisen, koska en ole luottanut siihen, että Posti toimittaa kirjeen ajallaan perille.
Samaan aikaan kun Posti vähentää henkilöstöä ja sen myötä heikentää palvelun laatua entisestään yhtiön toimitusjohtaja Heikki Malinen saa noin 50 000 euron kuukausipalkan. Lisäksi Postilla on useita kymmeniä kovapalkkaisia johtajia. Eikö olisi järkevämpää hakea säästöjä johtajien ylisuurista palkoista ja yhtiön markkinointibudjetista, sen sijaan että arvokasta työtä tekevää henkilöstöä vähennetään.
Viestintäviraston postitoimintaa valvovana viranomaisena tulee ottaa jatkuviin jakeluhäiriöihin napakammin kantaa. Voiko Posti tulevaisuudessa luvata, että myös Sarvisalossa, Isnäsissä ja Myrskylässä asuvat saavat postinsa ennen kuin laskujen eräpäivät ovat umpeutuneet? Omistajaohjauksesta vastaavan pääministerin Juha Sipilän tulee puuttua Postin toimintaan ja vaatia valtionyhtiöltä eettistä toimintaa. Vai eikö Sipilän taloustalkoot koske valtionyhtiöiden johtajia ja heidän ylisuuria palkkojaan?
Anette Karlsson
Kirjoitus on julkaistu 20.3. Uusimaassa.