Pelialaan panostettava amiksessa

Itäisen Uudenmaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen tulevaisuus ei vieläkään ole ratkaistu. Kaksikielisellä Itä-Uudellamaalla tarvitaan laadukasta suomen- ja ruotsinkielistä toisen asteen ammatillista koulutusta. Toimivan ratkaisun saavuttaminen vaatii alueen kuntapäättäjiltä kykyä hahmottaa kokonaisuus, kieliryhmien erottelun sijaan. Itä-Uudenmaan kuntien tulee perustaa uusi kaksi- tai kolmikielinen koulutuksenjärjestäjä, jonka alaisuudessa on kaikki itäuusmaalaiset oppilaitokset (Point College, Inveon ja Porvoon Amisto). Näin alueen kolmen parhaan ammatillisen oppilaitoksen voimavarat saadaan yhdistettyä yhdeksi vetovoimaiseksi ja laadukkaaksi kokonaisuudeksi.
Opetus- ja kulttuuriministeriön tutkimuksen (2016) mukaan 9. luokkalaisille tärkeimmät opiskelupaikan valintakriteerit ovat alan kiinnostavuus ja mahdollisuudet jatko-opintoihin, halu päästä hyväpalkkaiseen työhön, oma kunnianhimo ja halu menestyä. Toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opetustarjontaa on jatkuvasti kehitettävä ja teknologian kehityksessä on pysyttävä mukana – uusiin kasvutrendeihin pitää tarttua.
Heinäkuun alussa koko maailma muuttui, kun uusi hittipeli Pokemon Go julkaistiin. Ennen pelin julkaisua vain harvat olivat kuulleet lisätystä todellisuudesta, nyt miljoonat ihmiset kaikkialla maailmassa kulkevat lisätyn todellisuuden parissa mobiililaitteet käsissään pitkin katuja pelaamassa maailman suurinta peliä. Nintendon markkina-arvo on kasvanut hittipelin ansiosta huikeat 12 miljardia dollaria, eikä osakekurssin nousulla ole rajaa. Pelkkä arvonnousu on yli kaksi kertaa enemmän kuin Microsoft maksoi taannoin Nokian matkapuhelimista. Nokiaa rakennettiin 1980-luvulta saakka ja siihen panostettiin miljardeja euroja ja tuhansia työtunteja. Pokemon Go:n tuotantokustannukset olivat tuosta todennäköisesti korkeintaan promillen luokkaa.
Jo vuonna 2013 peliyritykset kuten Supercell ja Rovio kasvattivat valtion kassaa kuin vakiintunut vientiteollisuus. Esimerkiksi Supercell kasvatti yksinään veropottia enemmän kuin esimerkiksi öljynjalostaja Neste Oil tai kauppakonserni Keskon emoyhtiöt. Peliala on maailmanlaajuisesti kasvava ala ja Suomella on erinomaiset mahdollisuudet päästä apajille.
Itä-Uudellamaalla Prakticum teki ensiaskeleen kohti tulevaa tarjoamalla opiskelijoilleen valinnaisen elektronisen urheilun kurssin. Elerktroninen urheilu on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Vuonna 2001 pelattiin ensimmäinen World Cyber Games (eli elektronisen urheilun olympialaiset), jonka palkintojen arvo oli yli 300 000 dollaria. Ammattimainen pelaaminen mahdollistui, kun järjestettyjen turnausten ja palkintopottien arvo ja peliorganisaatioiden maksamien palkkojen määrä kasvoi riittävän suureksi, jotta pelaaja pystyi elättämään itsensä niillä.
Peliteollisuuteen panostaminen kannattaa, sillä se on tulevaisuutta. Lisäksi ala kiinnostaa yhä useampaa nuorta. Itä-Uudenmaan kuntien tulee mahdollisimman pian ratkaista toisen asteen ammatilliseen koulutuksen tulevaisuuteen liittyvät kysymykset, jotta alueen oppilaitokset pääsevät nykyistä paremmin kehittämään koulutuksen laatua ja vetovoimaa, panostamalla esimerkiksi jatkuvasti kasvavaan pelialaan.
Anette Karlsson, media-assistentti
Kirjoitus on julkaistu 23.7.2016 Uusimaassa.