Siirry pääsisältöön

Puhelinmyynti kiellettävä

Kaikilla on kokemuksia puhelinmyynnistä – sekä hyviä että huonoja. Tiedän, että puhelinmyyjien tarjoukset kuulostavat hyviltä, joskus jopa liian hyviltä ollakseen totta. Liian useissa tapauksissa ilmaisen tuotteen hyväksyttyään vastaaja on samalla sitoutunut pitkiin ja kalliisiin tilauksiin, josta eroon pääseminen on tuottanut suuria vaikeuksia tai ollut jopa mahdotonta. Vastaaja on joutunut niin sanottuun puhelinmyyjän tilausansaan.
Lain mukaan myyjän on heti puhelinkeskustelun alussa ilmoitettava nimensä ja puhelun kaupallinen tarkoitus. Tämä ei aina toteudu. Olen kohdannut tilanteita, joissa soittaja on vakuuttanut, ettei hän myy mitään, vaikka puhelun aikana ilmenee, että kyseessä on myyntiyritys. Soittaja on ystävällisen juttelun keinoin pyrkinyt rakentamaan luottamussuhdetta, jonka avulla tuotteen kaupittelu helpottuisi.
Jotkut ihmiset lyövät epämääräiselle soittajalle heti luurin korvaan, mutta monet haluavat olla ystävällisiä ja jatkavat siitä syystä puhelua. Erityisesti yksinäiset ikäihmiset ja muistisairauksia potevat ovat otollisia uhreja epärehelliselle puhelinmyyjälle. Näissä tapauksissa myyjän menettely saattaa jopa täyttää markkinointirikoksen tunnusmerkit. Erityisen surullista on kuulla, kuinka ikääntyvillä ihmisillä on useita laskuja ja jopa perintäkirjeitä maksamatta, koska he ovat joutuneet puhelinmyynnin uhreiksi.
Puhelinmyynnissä tavallisella kuluttajalla on 14 päivää aikaa perua kauppa. Yksin- ja pienyrittäjällä ei ole tätä mahdollisuutta. Meidän perheessä tämä on tuttua, sillä mieheni on yksinyrittäjä. Puhelinmyyjien häiriköinti alkoi heti yritystoiminnan alkaessa ja muutama huijarikin mahtui joukkoon. Yksi kaupustelija antoi ymmärtää olevansa Suomen Yrittäjistä ja pyytävänsä tietoja järjestön yritysrekisteriin. Myöhemmin selvisi, ettei kaupustelijalla ollut mitään tekemistä Suomen Yrittäjien kanssa. Huonolla tulostimella tulostettu ja meille postitettu lasku oli maksettava, sillä mieheni oli sanonut puhelimessa: “kuulostaa hyvältä” ja “ok, laittakaa tiedot tulemaan”. Sopimusta ei ollut mahdollista purkaa, vaikka sopimusehdot tulivat tietoomme vasta viikkoja puhelun jälkeen. Emme enää vastaa puhelinmyyjille, joiden tiedot näkyvät Fonecta Caller -sovelluksen avulla. Valitettavasti monet kaupustelijat soittavat numerosta, jonka omistajatiedot eivät näy. Yrittäjän arjessa asiakkaille on vastattava, mutta päivittäin soittavista kaupustelijoista eroon pääseminen on hankalaa ja jatkuvat puhelut häiritsevät työntekoa.
Suoramarkkinointiin liittyvää lainsäädäntöä on kiristetty viime vuosina, jotta asiakkaan oikeusturva paranisi. Puhelinmyynti työllistää sekä kuluttajaviranomaisia että oikeuslaitosta. Monet kansalaiset ja yrittäjät ovat kyllästyneitä jatkuvaan puhelinmyyntiin. Myyjän aloitteesta tehtävä puhelinmyynti tulisi kieltää lailla, rangaistuksen uhalla. Näin vältyttäisiin monilta vastaajan näkökulmasta harmillisilta ja yhteiskunnalle kalliilta tilanteilta. Asiakkaalla tulisi silti myös jatkossa olla oikeus pyytää yhteydenottoa puhelimitse, esimerkiksi sähkösopimuksen laatimiseksi tai lehtitilauksen jatkamiseksi.
Anette Karlsson

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Puheenvuoro: Suomen vesistöt EIVÄT ole vihreän siirtymän kaatopaikkoja KAA 5/2025

Arvoisa puhemies, Ärade talman Suomen vesistöt ovat meille suomalaisille sydämen asia. Lähivesistöt – järvet, joet ja rannikko – ovat monille tärkeintä lähiluontoa . Silti monin paikoin vedet voivat huonosti – Itämeri ja monet joet ovat rehevöityneet ja erinomaisessa kunnossa olevia vesistöjä on enää vähän. Ei siis ihme, että ihmiset ovat huolissaan. Kansalaisaloite, jonka yli 50 000 suomalaista on allekirjoittanut, ei ole turha huuto vaan tärkeä keskustelun avaus. Kahden pienen lapsen äitinä tämä koskettaa minua henkilökohtaisesti. Haluan, että lapsillamme ja lapsenlapsillamme on mahdollisuus uida kirkkaissa vesissä ja kokea puhdas luonto kaikkialla Suomessa. Me tiedämme, että vihreän siirtymän investointeja tarvitaan – kaivoksia, akkumateriaalitehtaita ja muuta uutta teollisuutta. Vihreää siirtymää ei kuitenkaan voi edistää, jos se romuttaa vesistömme. Samalla täytyy myöntää, että kaikki investoinnit kuormittavat luontoa. Nyt on löydettävä ratkaisut, jotka aiheuttavat mahdollis...

Kolumni: Edunvalvontavaltuutus kuntoon

Minulla on tapana kuunnella kuntoillessa musiikin sijaan webinaareja ja podcasteja. Usein koen ne rentouttaviksi, mutta nyt kuulemani sai minut pysähtymään hetkeksi. Aiheena oli edunvalvontavaltuutus ja tajusin, että asia ei ole järjestyksessä. Olin aina ajatellut olevani hyvin valmistautunut erilaisiin tilanteisiin, mutta tulevaan sairauteen tai onnettomuuteen valmistautuminen ei ole ensimmäisenä mielessä. Toki minulla on tavanomaiset vakuutukset, mutta vähemmälle pohdinnalle oli jäänyt mitä tapahtuu, jos en itse kykenisi hoitamaan asioitani. Nyt olen päättänyt tehdä itselleni edunvalvontavaltuutuksen. Edunvalvontavaltuutus on oikeudellinen asiakirja, jolla valtuutetaan toinen ihminen hoitamaan omat asiat, silloin kun ei itse siihen pysty. Esimerkiksi vakava liikenneonnettomuus tai sairaus voi johtaa oman päätöksentekokyvyn katoamiseen. Haluan, että läheinen ihminen voi siinä tilanteessa hoitaa asioitani ilman holhoustoimilain mukaista byrokraattista ja kallista prosessia. Omassa edun...

Kolumni: Rohkeilla kokeiluilla parempaa palvelua

Viime aikoina on puhuttu paljon digitalisaatiosta ja terveysteknologian tuomista muutoksista sosiaali- ja terveyssektorille. Tiedän, että teknologia pelottaa monia – joskus myös minua. Kehitys menee niin nopeasti eteenpäin, että vaikka olenkin melko nuori, on moni asia minullekin uutta ja vaikeaa. On selvää, että sosiaali- ja terveyspalveluissa on varmistettava, että jokainen saa tarvitsemaansa palvelut. Digitön elämä ei ole synonyymi palveluttomalle elämälle. Tämä ei kuitenkaan poissulje uusien mahdollisuuksien kokeilemista. Itseasiassa olen rohkeiden kokeiluiden kannattaja. Rohkeiden kokeiluiden mahdollistaminen on kirjattu Porvoon kaupungin strategiaan ja se tulisi kirjata myös hyvinvointialueen palvelustrategiaan. Toki se olisi voinut olla mukana myös hyvinvointialueen strategiassa, mutta viime vuonna vauhti oli niin kovaa, etten ainakaan itse tajunnut nostaa asiaa esille, kun strategiaa valmisteltiin. Mutta miksi sitten tarvitsemme rohkeita kokeiluja? Mielestäni kokeilut ovat tärk...