Kaikilla on kokemuksia puhelinmyynnistä – sekä hyviä että huonoja. Tiedän, että puhelinmyyjien tarjoukset kuulostavat hyviltä, joskus jopa liian hyviltä ollakseen totta. Liian useissa tapauksissa ilmaisen tuotteen hyväksyttyään vastaaja on samalla sitoutunut pitkiin ja kalliisiin tilauksiin, josta eroon pääseminen on tuottanut suuria vaikeuksia tai ollut jopa mahdotonta. Vastaaja on joutunut niin sanottuun puhelinmyyjän tilausansaan.
Lain mukaan myyjän on heti puhelinkeskustelun alussa ilmoitettava nimensä ja puhelun kaupallinen tarkoitus. Tämä ei aina toteudu. Olen kohdannut tilanteita, joissa soittaja on vakuuttanut, ettei hän myy mitään, vaikka puhelun aikana ilmenee, että kyseessä on myyntiyritys. Soittaja on ystävällisen juttelun keinoin pyrkinyt rakentamaan luottamussuhdetta, jonka avulla tuotteen kaupittelu helpottuisi.
Jotkut ihmiset lyövät epämääräiselle soittajalle heti luurin korvaan, mutta monet haluavat olla ystävällisiä ja jatkavat siitä syystä puhelua. Erityisesti yksinäiset ikäihmiset ja muistisairauksia potevat ovat otollisia uhreja epärehelliselle puhelinmyyjälle. Näissä tapauksissa myyjän menettely saattaa jopa täyttää markkinointirikoksen tunnusmerkit. Erityisen surullista on kuulla, kuinka ikääntyvillä ihmisillä on useita laskuja ja jopa perintäkirjeitä maksamatta, koska he ovat joutuneet puhelinmyynnin uhreiksi.
Puhelinmyynnissä tavallisella kuluttajalla on 14 päivää aikaa perua kauppa. Yksin- ja pienyrittäjällä ei ole tätä mahdollisuutta. Meidän perheessä tämä on tuttua, sillä mieheni on yksinyrittäjä. Puhelinmyyjien häiriköinti alkoi heti yritystoiminnan alkaessa ja muutama huijarikin mahtui joukkoon. Yksi kaupustelija antoi ymmärtää olevansa Suomen Yrittäjistä ja pyytävänsä tietoja järjestön yritysrekisteriin. Myöhemmin selvisi, ettei kaupustelijalla ollut mitään tekemistä Suomen Yrittäjien kanssa. Huonolla tulostimella tulostettu ja meille postitettu lasku oli maksettava, sillä mieheni oli sanonut puhelimessa: “kuulostaa hyvältä” ja “ok, laittakaa tiedot tulemaan”. Sopimusta ei ollut mahdollista purkaa, vaikka sopimusehdot tulivat tietoomme vasta viikkoja puhelun jälkeen. Emme enää vastaa puhelinmyyjille, joiden tiedot näkyvät Fonecta Caller -sovelluksen avulla. Valitettavasti monet kaupustelijat soittavat numerosta, jonka omistajatiedot eivät näy. Yrittäjän arjessa asiakkaille on vastattava, mutta päivittäin soittavista kaupustelijoista eroon pääseminen on hankalaa ja jatkuvat puhelut häiritsevät työntekoa.
Suoramarkkinointiin liittyvää lainsäädäntöä on kiristetty viime vuosina, jotta asiakkaan oikeusturva paranisi. Puhelinmyynti työllistää sekä kuluttajaviranomaisia että oikeuslaitosta. Monet kansalaiset ja yrittäjät ovat kyllästyneitä jatkuvaan puhelinmyyntiin. Myyjän aloitteesta tehtävä puhelinmyynti tulisi kieltää lailla, rangaistuksen uhalla. Näin vältyttäisiin monilta vastaajan näkökulmasta harmillisilta ja yhteiskunnalle kalliilta tilanteilta. Asiakkaalla tulisi silti myös jatkossa olla oikeus pyytää yhteydenottoa puhelimitse, esimerkiksi sähkösopimuksen laatimiseksi tai lehtitilauksen jatkamiseksi.
Anette Karlsson